Juhi usaldusväärsus on seotud juhi võimega muudatusi juhtida
Millest sõltub muudatuste juhtimise edukus? Kas siin on olemas kiireid lahendusi, kuidas edukaks muudatuste juhtijaks saada? Aasta tagasi Äripäeva Arengukompassil kuulsin ühe kolleegi käest lugu, et tema loengus osales üks juht, kes ütles, et töökoht on saatnud ta juba üheksandale muudatuste juhtimise koolitusele.
Uurisin oma doktoritööga seoses, millised on juhtide arenguvaldkonnad, mis on seotud juhtide võimega muudatusi juhtida.
2007. aastal läbiviidud uuring tõi välja, et juhi usaldusväärsus on seotud juhi võimega muudatusi juhtida. Uuringus osales 336 vastajat, esindatud olid nii suurettevõtted, riigiettevõtted kui väikeettevõtted ning vastanute hulgas oli nii juhte kui spetsialiste.
Uuringu tarbeks töötasin välja mudeli: “Juhi muudatuste juhtimise võimet mõjutavad komponendid”. Mudeli põhjal analüüsisin kuue komponendi omavahelisi seoseid ja nende olulisust terviktulemuse seisukohalt. Komponentide hulka kuulusid juhi usaldusväärsus ja käitumine, meeskonnaliikmete suhtumine üksteisesse ja käitumine üksteise suhtes, eesmärkidele ja saavutustele orienteeritus ning eesmärkide saavutamisega seotud tegevused.
Kui jagasin uuringu tulemused kolme gruppi – kõrge, keskmine ja madal tulemuslikkus, siis ilmnes kindel seaduspärasus. Kõrge tulemuslikkusega gruppi iseloomustas juhi kõrge usaldusväärsus. Sellele järgnesid koheselt ka meeskonnaliikmete ning eesmärkidega seotud küsimuste kõrged tulemused. Madala tulemuslikkusega gruppi iseloomustas see, et meeskonnaliikmete omavahelise suhtumise ja käitumisega seotud küsimused olid kõrgemalt hinnatud kui juhi usaldusväärsuse ja käitumisega seotud küsimused. Viimasel kohal olid kõige madalamalt hinnatud eesmärkidega seotud küsimused.
Seega on oluline, et meeskonnaliikmed tunnevad, et neil on vahetu juhiga head ja usaldusväärsed suhted, juht on enamuse ajast heas meeleolus, luues sellega vaba ja sundimatu õhkkonna, juhiga on võimalik olla “mina ise”, ei pea varjama oma tegelikke mõtteid.
Signe Vesso
Dictum juhtimiskonsultant