ESCÜ eetikakomisjon: Eetikakomisjoni e-posti aadress: eetika@supervisioon.ee
Astra Schults Eetikakomisjoni töökord on leitav SIIN
Siivi Hansen
Kaidi Peets
ESCÜ eetikajuhised
Töögrupp ESCÜ eetikajuhiste loomiseks kutsuti kokku aastal 2018. Protsessi eestvedajaks oli toona Liisa Raudsepp.
EESMÄRK
ESCÜ eetikajuhiste eesmärgiks on anda ühingu liikmetele juhiseid eetiliseks käitumiseks supervisiooni ja/või coachingu teenuse pakkumisel.
DEFINITSIOONID
ESCÜ liige: ühingu liige, supervisiooni ja/või coachingu teenuse pakkuja
Tellija: juriidiline või eraisik (sh selle esindajad), kes tellib või korraldab supervisiooni/coachingu teenuse ostmist
Klient: supervisiooni ja/või coachingusse tulnud isik, grupp (sh meeskond), organisatsioon
EETILISE KÄITUMISE ÜLDPÕHIMÕTTED
- ESCÜ liige juhindub oma töös Euroopa supervisiooni ja coachingu pädevusraamistikust (ECVision pädevusraamistik) ja ESCÜ eetikajuhistest.
- ESCÜ liige jagab korrektset infot oma kvalifikatsiooni, väljaõppe, kogemuse ja akrediteeringute kohta.
- ESCÜ liige on teadlik ja juhindub kehtivatest tema tööd reguleerivatest seadustest, sh Eesti Vabariigi põhiseadus, Isikuandmete kaitse seadus.
- ESCÜ liige teavitab tellijat ja klienti oma tööd selgitavatest dokumentidest (nt ECVision pädevusraamistik, ICF kompetentsimudel vm), sh ESCÜ eetikajuhiste olemasolust.
- ESCÜ liige käitub viisil, mis ei kahjusta tema enda, teiste professionaalide ega valdkonna mainet.
- ESCÜ liige tunnustab ja austab teiste professionaalide pingutusi ja panust, lisades korrektsed viited nende töö jagamisel või kasutamisel.
- ESCÜ liige austab klientide autonoomsust ning etnilisi, soolisi, vanuselisi, sotsiaal-majanduslikke, seksuaalsest orientatsioonist, erivajadustest, religioonist ja isiklikest uskumustest tulenevaid erinevusi.
- ESCÜ liige on kliendi ja/või tellija kaebuse korral valmis osalema juhtumi menetluses.
KONFIDENTSIAALSUS
- ESCÜ liige hoiab konfidentsiaalsena tellija ja kliendi informatsiooni, v.a. juhul kui selle avalikustamine tuleneb seadusest.
- ESCÜ liige, tellija ja klient lepivad kokku, mis saab supervisiooni/coachingu käigus loodud materjalidest peale supervisiooni/coachingu lõppemist.
- ESCÜ liige kasutab ja säilitab mistahes dokumente, sh elektroonilisi faile ja kirjavahetust, konfidentsiaalselt ja turvaliselt, järgides kõiki kokkuleppeid, lepinguid ja seadusi.
- ESCÜ liige teadvustab kahe-, kolme- või neljapoolse lepingu puhul sellega kaasnevaid võimalikke konfidentsiaalsusega seotud dilemmasid ja selgitab seda ka tellijale ja/või kliendile.
- Grupile või meeskonnale teenuse osutamise puhul teadvustab ESCÜ liige grupiliikmetele vastastikuse konfidentsiaalsuse vajaduse ning sõlmib kõigi osalejatega konfidentsiaalsusleppe (suulise või kirjaliku).
- Konsulteerimise, nõupidamise või superviseerimise vajaduse korral tagab ESCÜ liige juhtumit jagades oma klientide konfidentsiaalsuse ja materjalide anonüümsuse nii enda poolt kui sõlmides selleks omakorda konfidentsiaalsuskokkuleppe.
- Juriidiliste protsesside, sh töövaidluste puhul toetub ESCÜ liige õigusele informatsiooni mitte väljastada.
KONFIDENTSIAALSUSE KOHUSTUSEST VABASTAMINE
- ESCÜ liige võib konfidentsiaalsusleppe peatada, kui klientide või teiste inimeste olulised huvid võivad tõsiselt kahjustatud saada.
- ESCÜ liige on konfidentsiaalsuse kohustusest vabastatud, kui tekib oht kliendi või teiste inimeste elule või tervisele.
- Kui ESCÜ liige kavatseb konfidentsiaalsusleppe peatada ja infot avaldada, on soovitav nõu pidada ESCÜ eetikakomisjoniga sellest klienti eelnevalt teavitades.
- Kui ESCÜ liige otsustab pärast eetikakomisjoniga nõupidamist konfidentsiaalsusleppe lõpetada, teavitab ta sellest klienti.
PROFESSIONAALSUS JA MORAALNE TERVIKLIKKUS
- ESCÜ liige ei tohi klientidega olla lähedastes sõprus-, pere- või seksuaalsuhetes kliendisuhte ajal.
- ESCÜ liige väldib topeltrolle nii palju kui võimalik. Kui topeltrolle pole võimalik vältida, tuleb sellest klienti teavitada ja teemat ettevaatlikult käsitleda, et kliendi huvid ei saaks kahjustatud.
- ESCÜ liige teadvustab mistahes huvide konflikti, sh organisatsioonisiseselt eri rollide täitmisest tulenevaid huvide konflikte, teavitab osapooli ning vajadusel taandab end konfliktolukorrast. Otsib vajadusel professionaalset abi ja pakub välja järgmisi samme.
- ESCÜ liige suunab kliendi teise spetsialisti poole või sõlmib uue kokkuleppe, kui olukord või kliendi soovid väljuvad supervisiooni ja coachingu raamidest.
- ESCÜ liikmel on õigus keelduda tööst ebaadekvaatses seisundis kliendiga (nt alkoholijoove).
- ESCÜ liige vastutab enda emotsionaalse tasakaalu eest.
EETIKAKOMISJON
- ESCÜ eetikakomisjoni eesmärk on olla ESCÜ liikmele abiks eetiliste dilemmade lahendamisel, pakkudes ühingus eetiliste küsimuste üle arutlemist võimaldavat keskkonda ja nõustamist ning kujundades seeläbi liikmeskonna eetilisi hoiakuid ja valdkonna töökultuuri.
- Kui ESCÜ liige märkab kolleegi ebaeetilist käitumist, siis pöördub ta selle tähelepanekuga kõigepealt otse kõnealuse kolleegi poole, soovitades vajadusel võtta ühendust ESCÜ eetikakomisjoniga.
- ESCÜ eetikakomisjoni kogunemise või kokkukutsumise juhud ning komisjoni tegevused on reguleeritud komisjoni töökorras.
- ESCÜ eetikakomisjon on vastutav käesoleva eetikajuhiste regulaarse ülevaatamise ja edasiarendamise eest, toetudes parimale teadmisele ja praktikale.
- ESCÜ eetikajuhised vaadatakse üle vastavalt vajadusele, ent mitte harvem kui kord aastas.
Vastu võetud ESCÜ üldkoosoleku otsusega 9.11.2018. Järgmine ülevaatamine hiljemalt 9.11.2019